Costa Rica dag 20: Cahuita National Park

We deden de gordijnen open en, jawel, de zon scheen volop. Superfijn na de regen van gisteren. Dat wordt naar het strand. We hadden goede verhalen gehoord over Playa Blanca, een van de stranden van Cahuita National Park.

We parkeerden onze auto in het stadje Cahuita en liepen naar de registratiebalie van het park. Dit park heeft geen vaste entreeprijs, maar er wordt gevraagd om een donatie. Je krijgt wel de hint om minimaal 5 dollar te geven. Cahuita heeft één trail die je langs verschillende stranden brengt. Playa Blanca is de eerste. Toen we de trail volgden en bij Playa Blanca aankwamen zagen we een bord dat je er niet mocht zwemmen. Omdat we toch wel heel graag verkoeling zoeken in de zee, besloten we door te lopen.

Al snel vonden we de trail zelf zo gaaf om te lopen, dat we besloten ‘m af te maken. Dit stond ook op ons todo-lijstje van deze reis. Omdat het vandaag zo lekker zonnig was, dachten we eigenlijk deze dag alleen naar het strand te gaan in dit park.

De trail is ca. 8 kilometer en werd in dit regenseizoen al snel een modderpad. Met je blote voeten door de blubber lopen is ook best een aparte ervaring. Gelukkig konden we onze modderpoten al snel weer afspoelen in de zee. De doorkijkjes naar de paradijselijke stranden tijdens de trail zijn echt adembenemend. Ongerepte tropische natuur, boomstronken langs de zee en palmbomen in de branding. Dit samen met krabbetjes die in de mooiste schelpen over het pad heen kruipen. Ook dit keer veel dieren. Een luierende luiaard, apenkooiende apen en een nestje met piepjonge kolibrie-kuikentjes.

Tijdens een deel van de trail is het strand en het pad bezaaid met aangespoeld koraal. Er zijn namelijk meerdere riffen langs de kust. Snorkelen mag echter alleen met een gids. Na een kilometer of vijf kom je op een groot strand terecht waar je kan zonnen en zwemmen. Dat hebben we ook heerlijk gedaan. Toch een beetje ons dagje strand gehad. Daarna loop je zo’n 2,5 kilometer over een vlonderpad naar het einde van de trail.

De trail is echter one-way. Je komt dus uit bij de andere ingang aan de zuidkant van het park. Om terug te gaan naar het plaatsje Cahuita, waar onze auto nog steeds stond, namen we de bus. Deze schijnt om het half uur te rijden, al moesten wij wat langer wachten. Een ritje kost zeshonderd Colones. Ongeveer een eurootje.

Omdat we aan de Caribische zijde van Costa Rica zitten, besloten we naar de Reggae Bar te gaan voor onze avondmaaltijd. Heerlijk Caribisch eten onder het genot van laidback reggaetunes. We waren weer even terug op Jamaica. We namen na afloop nog een lekkere cocktail, want dat hadden we wel verdiend na zo’n 22-duizend stappen op de teller.

3 Antwoorden op “Costa Rica dag 20: Cahuita National Park”

1. Wat is dat een prachtige wandeling geweest, aan de mooie foto’s te zien! Heerlijk nog even zo’n dag zon, zee en strand na die regen. Volgens mij hebben jullie nu toch alles van je lijstje wel gedaan en gezien.☺👍

2. Ja prachtig daar he. Knap dat jullie dat colibrinest hebben ontdekt.

3. Dat dat van die elegante vogeltjes worden, mooi om ze zo in hun nestje te zien