Jordanië dag 10: Mount Nebo

Vanmorgen gingen we na een fantastisch ontbijt op weg naar Mount Nebo. De berg waar – volgens de bijbel – Mozes het beloofde land zag. Nou zijn wij niet zo bijbelig maar we wilden het uitzicht op Israël wel even zien. We maakten de klim dit keer gelukkig met de auto. Je kunt helemaal tot de top rijden. We stapten uit maar zagen vrijwel direct dat het uitzicht niet goed was. Er hing heel veel smog in de lucht en dus konden we niet heel ver ‘het beloofde land’ inkijken. We maakten een paar foto’s in de hoop dat mijn fotobewerkingsprogramma nog iets van de smog kan wegpoetsen.

Wel konden we de rivier de Jordaan zien en daarachter Jericho.

Daarna liepen we het kerkje nog even binnen. Hier waren net als in de kerk in Madaba eeuwenoude mozaïeken te vinden. Maar dan vond ik die van Madaba toch wat indrukwekkender. De kerk zelf kwam uit de 5de tot 7de eeuw. Je zag daar hier en daar nog restanten van maar verder was het compleet vernieuwd. De nieuwe bebouwing is in een bijna Scandinavische stijl gemaakt wat ik eigenlijk een beetje zonde vond.

Wat niet meewerkte was dat er boven op de berg een behoorlijk koude wind stond terwijl het beneden bij het hotel heerlijk warm was vandaag. Dus na een rondje gelopen te hebben doken we snel de auto weer in.

In het hotel trokken we snel weer onze badkleding aan en genoten van een heerlijke middag zonnen en dobberen in de Dode Zee. We deden een zoutscrub en daarna nog een modderpakking die we zo lang mogelijk lieten intrekken. Helemaal zen sloten we de dag af met een pizza die op onze kamer werd bezorgd en speelden we in de pub nog een potje poolbiljart.

Morgen kunnen we rustig aan doen want ons vliegtuig terug vertrekt pas in de namiddag. We gaan nog even een drankje doen in Madaba waar we al eerder zijn geweest. Dit ligt op de route naar de luchthaven.  Een mooie afsluiting van een fantastische vakantie!

5 Antwoorden op “Jordanië dag 10: Mount Nebo”

1. Wij waren met Max circa 25 jaar in het beloofde land misschien wel aan de overkant van waar jullie stonden.
    En lekker drijvend een tijdschrift lezen is ook zo leuk. Bedankt voor de mooie reisverslagen en goede reis morgen!

2. 25 jaar geleden bedoel ik 😉

3. Jammer van de smog maar toch nog wel een mooi uitzicht en gelukkig hoefden jullie niet te lopen naar de top. Daarna nog even heerlijk kunnen relaxen en morgen rustig aan op huus an 😉
    Het was weer leuk meegenieten. Veilige thuisvlucht en tot gauw! 😘

4. We hebben weer genoten van je leuke schrijfkunst, en hebben jullie mooie reis meebeleefd. Goede reis terug!😘

5. Dion lag ooit een Okki in de Dode zee te lezen en haalde er de Okki mee.

Jullie hebben een heerlijke en avontuurlijke vakantie! Bedankt voor de vlot geschreven verslagen met bijbehorende foto’s weer Moniek! Konden mooi meegenieten.

Goede terugreis en vlucht naar huis.