Herfst in de USA dag 11: Capitool en Washington Monument

Voorafgaand aan deze reis heeft Max twee kaartjes gereserveerd voor het Washington Monument. Dit is een gedenknaald ter ere van George Washington. Na de bouw (1848) was dit met 169 meter het hoogste gebouw ter wereld. Het is inderdaad een imposant bouwwerk.

We hadden kaartjes voor 11 uur, maar wachtend op het bankje vroeg een medewerker of we direct al naar binnen wilden. Dat sloegen we niet af en na een tassencontrole stonden we even later in de lift naar de top. In de lift speelde een filmpje dat ons vertelde dat het Washington Monument nog het hoogste gebouw van alleen steen is, zonder metalen constructie. ‘So the only thing holding this together is gravity’. (Alleen zwaartekracht houdt het bij het bij elkaar.) Een geruststellende mededeling :).

In de top kun je van het uitzicht genieten door de kleine ramen. In Washington is hoogbouw niet toegestaan. Hoger dan het capitol mag niet en ook mag een gebouw max. 3 meter hoger zijn dan het breed is. Je kunt dus ver kijken. En natuurlijk zijn het Capitool, het Witte Huis en de Lincoln Memorial goed zichtbaar.

Na het Washington Monument hadden we trek in koffie en zochten we een Starbucks op met Google Maps. De dichstbijzijnde was tien minuten lopen. Tot onze verrassing bleek deze vestiging zich in het Trump Hotel te bevinden. Naast de Starbucks had je zelfs een souvenirwinkel vol met Trump-merchandise. Dit was wel de lekkerste Starbucks-koffie die ik ooit heb gedronken. Deze salted caramel mocha frappuchino kunnen ze om de een of andere reden niet zo lekker in Nederland maken.

Max had gisteravond nog snel kaartjes weten te regelen voor een bezoek aan het Capitool. Wat een immens gebouw is dat. Met de Lime Bikes reden we naar de voorkant (of is het de achterkant?), maar toen bleek de ingang aan de andere kant te liggen. Dat is dus gewoon nog tien minuten lopen. Bij de ingang werden we nog strenger gecontroleerd dan op de gemiddelde luchthaven. Maar omdat we alle regels van te voren al hadden gelezen, gingen we er soepel doorheen.

In the Capitol kregen we een guided tour. De gids vertelde honderduit en maakte tussendoor veel grappen. Als je te ver van hem vandaan liep, ging je headset piepen. Loop je dan nog door, krijg je een rondleiding van de Capitol Police, wist hij ons te vertellen :). Het is leuk dat je tijdens de tour op veel belangrijke plaatsen komt. De mooiste plek is de hal onder de koepel van het gebouw. Er is een mooie fresco-schildering in de top, een panoramische schildering daaronder en grote schilderijen op ooghoogte. In de hal staan bovendien standbeelden van belangrijke Amerikanen.

Toen de tour was afgelopen, gaf de gids aan dat we ook de zalen van de senaat en het huis van afgevaardigden konden bezoeken. Amerikanen moesten dan naar buiten het gebouw om een kaartje te halen bij het kantoor van de staat waar ze woonachtig zijn. Buitenlanders zoals wij kunnen gewoon naar de balie om de hoek. We moesten onze id’s laten zien om aan te tonen dat we niet uit de USA komen en kregen toen een toegangskaartje. We kozen voor een bezoek aan de senaat omdat daar een debat gaande was.

Na nog een security-controle, liepen we de publieke tribune van de senaat op. In de zaal was een senator een betoog aan het houden. Dit leek van de hak op de tak te gaan. Van Syrië tot het klimaat. Daarna kwam een man aan het woord die over een totaal ander onderwerp begon te speechen. Vanaf nu kunnen we zeggen dat we er zijn geweest als de US Senate op TV te zien is.

Waar we gisteren een leuk restaurant hadden getroffen, hadden we vandaag minder geluk. We kozen voor een BBQ-restaurant, dat op Google hoge cijfers kreeg. In het restaurant bleek dat je het eten zelf moest afhalen. Drankjes werden wel gebracht en om de drie minuten vroeg de bediening of alles nog oké was. De spareribs die we kozen, werden afgewogen en waren zeer prijzig. En bij alle bedragen komt natuurlijk nog tax en een (min of meer verplichte) fooi van 20% bij. De salade die we erbij kozen, moest nog apart afgerekend worden en om het brood dat bij de ribs hoort, moesten we vragen. Het had de sfeer van een afhaal-restaurant, maar je rekent wel 60 euro af voor alleen een kleine hoeveelheid spareribs, een bakje koolsla en een drankje.

Morgen de laatste volle dag in Washington en we hebben nog genoeg te zien!

[Google_Maps_WD id=”55″]

Eén antwoord op “Herfst in de USA dag 11: Capitool en Washington Monument”

1. Dit was ook wel weer een hele bijzondere dag. Daar zal je nog heel vaak aan denken als je de beelden vanuit Washington op tv ziet. Alweer een dag met een ✅! Ben benieuwd wat jullie vandaag gaan doen.